zaterdag 24 april 2010

De Big Bang van BHV

BHV is een symbooldossier, en stel dat het opgelost geraakt, dan zal er binnen het jaar een andere communautair conflict zijn kop opsteken. Het gerommel zit veel dieper dan dat.

Hoe diep? Dit is een voorbeeld van de oerknal van BVH:

3 weken geleden stopt een wagen net voor mijn deur om me de weg te vragen.
De passagier spreekt gebrekkig Nederlands, maar heeft de straatnaam op een papiertje.

Ik antwoord in traag en basic Nederlands, deels uit beleefdheid (ik heb zelf niet graag dat ik ergens in het Frans begin, en dat mijn gesprekspartner dan naar het Nederlands overschakelt - ik voel me dan zeer dom), deels uit principe (Belgische nummerplaat - blanke passagiers - geen huurauto).

De passagier en bestuurder hebben het wat moeilijk om de uitleg te volgen.

Net op het moment dat ik denk "ik leg het hen vlug in het Frans uit", vraagt de bestuurder, geheel onschuldig, en ook zeer beleefd: "mais ne parlez-vous pas Français?"
En ik meen het: het was zeer onschuldig en zeer beleefd gevraagd. Er zat geen spoor van kwaad, arrogantie, superioriteitsgevoel en weet ik veel wat nog in die vraag.

En hierin zit de kern van alle volgende conflicten vervat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten