zaterdag 1 mei 2010

Bladluizen bestrijden met Lieveheersbeestjes

Of correcter: met de larven van lieveheersbeestjes.

Omdat mijn klimroos nu voor het derde jaar op rij geïnfecteerd was met bladluizen, en zelfs Agent Orange geen soelaas meer bood, ben ik overgeschakeld naar het inzetten van de natuurlijke vijand van de bladluis: de Adalia Bipunctata, ofte lieveheersbeestje.



Na wat heen-en weer getwitter met @aveve, kon ik de larven van het lieveheersbeestje bestellen hier in de Aveve winkel in Mechelen.
Een paar dagen later zaten ze in de brievenbus, met instructies. Er werd aangeraden om eventuele mieren uit te schakelen, maar ik had er daar nog nooit gezien, dus...

Ik heb de beestjes (verpakt in papiersnippers) losgelaten aan de voet van de roos, en in de 2 bijgeleverde kartonnen doosjes hogerop in de klimroos.

Als ik een halfuurtje later de roos controleer (zijn de larven al begonnen met hun opdracht?), blijken er een heleboel mieren mijn roos te veroveren, en in een oorlog met de larven verwikkeld te zien. Mieren houden van bladluizen, meer bepaald van hun zoete uitwerpselen, en zullen heel ver gaan om hun bladluizen te beschermen.

Ik kon pas een paar uur later een mierenlokdoos gaan halen, en vreesde dat geen enkele van de 100 larven, aan 27 cent het stuk - hun gewicht in goud waard - het overleefd zou hebben.
Nu, bijna 1 week later, hebben de larven hun uiterste best gedaan. De roos is bijna bladluisvrij.

Het is nu zaak om een aantal lieveheersbeestjes te kunnen overtuigen om bij mij in de buurt te blijven. De kassier had me aangeraden om te googlen op insectenkast en er zo eentje te voorzien in de buurt van de roos.

Wie weet is mijn klimroos binnen een paar weken voor eeuwig en altijd van die bladluizen verlost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten