zaterdag 9 mei 2009

Mijn DNA: zwart, een beetje geel en wit


Die kleuren zitten in mijn genen, het zwart zit trouwens in die van u ook.
De resultaten van het Genographic Project zijn binnen, en ik behoor tot de haplogroep u5b1.

170.000 jaar geleden zat mijn mitochondriaal DNA (WTF?) in Afrika, daarna is het over het midden-Oosten, tussen de Zwarte en Kaspische Zee door, en zo verder over Finland (de Saami!) hier in België terecht te komen. En oh ja, er is an Asian Connection: de groep springt ook eventjes richting Kazachstan.


Hoe werkt zo'n project?
  1. bestel de kit
  2. neem een dna-staal van je wangslijm
  3. stuur het geheel terug naar de States
  4. wacht een aantal weken, en log dan in op de site voor je resultaten

En hoe kunnen ze dat nu weten?
Bij vrouwen test men het mitochondriaal DNA op genetische fouten. Deze fouten zijn uniek, en vinden plaats tijdens de bevruchting.
Daarna wordt deze unieke fout van moeder op dochter doorgegeven, die het op hun beurt aan hun dochters doorgeven.
Zonen krijgen de fout van hun ma, maar geven het niet door aan hun kinderen.

Iedereen die deze unieke fout in haar mtDNA heeft, weet dus dat zij afstamt van die vrouw waar de fout voor het eerst in opgetreden is.
Het klinkt nogal Bijbels, maar het schijnt dat alle vrouwen terug getraceerd kunnen worden tot 1 vrouw.

Bij mannen wordt het Y-chromosoom getest op dergelijke fouten, en deze fouten gaan over van vader op zoon.


Daarnaast is er de website Family Tree DNA (dank aan @lvb om er me attent op te maken), waar je op zoek kan gaan naar genetisch verwanten.

Mijn enige genetische verwant (mijn familie niet meegerekend) zit in Finland: Heikki Luoma, maar er is een lage comptabiliteit. 
Op dit moment is hun database ook maar heel beperkt. Nog geen 100.000.

Om het plaatje compleet te maken moet ik nu mijn broer overhalen om ook zijn DNA te laten testen. Hij zal raar opkijken van dit cadeautje...
En dan weten we ook eindelijk wat meer over die Asian Connection, want dat zit toch meer in de kant van mijn pa dan in die van mijn ma.

En voor jullie: doe mee. Hoe meer gegevens ze hebben, hoe beter de migratie in kaart gebracht kan worden. Kunnen we de volgende keer i.p.v. te Poken onze Haplogroep uitwisselen. 

En een ideetje voor de wetenschappers: laten we ook eens een paar apen testen? Misschien zal dan blijken dat Eva het niet alleen met slangen deed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten