zondag 31 mei 2009

e-commerce, waar gaat het naar toe?

Op 13 mei was ik gastspreker op een netwerkevent van Markant, een vereniging voor en door vrouwen, gerelateerd met Unizo. Men had me gevraagd om 10 minuutjes te spreken over e-commerce.

Al tijdens het aperitief werd het me duidelijk dat mijn presentatie absoluut niet geschikt was, want geen enkele aanwezige had een e-shop, of was van plan er één te starten.

Krijgt retailer een % op de offline verkoop?
Al improviserend heb ik dan heel high level de mogelijke toekomst van e-commerce geschetst. Ik ben begonnen met het verhaal van mijn broer, een erkend Bose Dealer, die 5% commissie krijgt op de online verkoop van een bepaald Bose product, als de koper een code meegeeft bij de online aankoop. Het product is offline nl. niet te koop. Een offline-online affiliate marketing.

Das een betere deal dan met Philips, die 0% geeft, maar precies niet durft uitpakken met zijn webshop.

Iedereen in e-commerce!
In een niet zo verre toekomst komt er zeker een laagdrempelig systeem dat toelaat om e-commerce widgets kant-en-klaar van een site te plukken (cfr het gemak van een Youtube), en deze op je site of profielpagina te zetten.

Telkens er een verkoop gerealiseerd wordt, krijg je een kleine vergoeding, via een laagdrempelig betaalsysteem (PingPing?). Zet je het niet op je blog of site, maar op je profielpagina van bijvoorbeeld Facebook of Netlog, dan zullen zij ook wel passeren aan de kassa, want je kan niet blijven geld verliezen.

Op zlio.com kan ieder die dat wenst een eigen shopje oprichten met producten die ze willen verkopen (keuze uit een wijd aanbod). Enige wat je moet doen is zorgen voor verkoop via jouw shop op het zlio domein, en de % binnenstrijken. De afhandeling van de verkoop gebeurt door Zlio.

De vele vormen van affiliate
Twitter, het schaap met veel geblaat (media-aandacht), maar voorlopig weinig wol (30 miljoen geregistreerden, maar hoeveel werkelijk actieven?) heeft zijn eerste twaffiliate variant.

Het fel gecontesteerde Beacon project van Facebook was een soort Word Of Mouth advertentie die op je profielpagina aankondigde dat je iets had aangekocht, en die bij een klik je vrienden naar hetzelfde product leidde. Kassa kassa voor Facebook, maar niet voor diegene die vergeten was om uit het systeem te stappen.

Google heeft zijn affiliate marketing uit de AdSense gehaald, en expliciet ondergebracht in het Google Affiliate netwerk. Voor zowel AdSense en het Google Affiliate netwerk heb je een creditcard nodig, waarbij je alle minderjarigen al direct uitsluit. En eerlijk: veel hoor je er niet over.

Daarnaast zijn er uiteraard de vele affiliate netwerken, zoals Tradedoubler en Tradetracker, maar die zijn toch eerder bedoeld voor grotere blogs en websites, en hebben nog altijd een hogere instapdrempel. De toekomst is aan de affiliate met een makkelijk registratie- en betaalsysteem, en een widget-voor-dummies aanpak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten