zaterdag 13 februari 2010

Twitiquette

Toen ik Vincent Van Quickenborne deze week op stubru hoorde over Twitter, krulden mijn tenen, en ging het haar op mijn rug, dat ik nog niet geschoren had, rechtstaan (eerlijk, veel heeft ook met zijn persoon te maken).
Toen Quickie verwees naar de "downloadlimieten" discussie op Radio 1 waar ook live in interactie werd gegaan op Twitter, herinnerde ik me vooral dat er op dat moment op Twitter een discussie aan de gang was dat je je moest aanmelden om mee te mogen Twitteren (normale gang van zaken is het gebruik van een hashtag om je mening in een discussie kenbaar te maken).

En dan kwam @geertnoels met volgend bericht:
Doel bereikt: op 5 dagen tijd boven de kaap van de 1000 op Twitter...
Mijn held, de auteur van Econoshock, zowat het helderste boek dat in lange tijd verschenen is, en hij ligt wakker van zijn aantal followers?
Had hij een weddenschap lopen met iemand?
Is hij zijn politieke carrière aan het voorbereiden?

Dat berichtje was zo'n afknapper.
En toen ik zag dat zijn verhouding following/followers rond de 4% schommelde, was ik helemaal teleurgesteld (Twitter als broadcasting kanaal, zoals een celebrity het past), en heb ik hem prompt, met bijpassende tweet, geunfollowed.

En nu zit ik daar, want eigenlijk vond ik dat hij interessante dingen te vertellen had, maar ben ik te koppig om hem terug te volgen (ik zal hem stiekem, via één van mijn andere twitter accounts, terug volgen).

Ik ben natuurlijk geen celebrity en ik kan het principe hanteren dat ik iedereen volg die mij volgt.
En ja, dat kan zeer overweldigend worden in aantal tweets. Maar daarvoor zijn handige tools.
En als je heel eerlijk bent: heel veel van je followers hebben al maanden niet meer getweeted. Dus een groot deel bezorgen je niet al te veel tweets.
En neen, ik lees niet elke tweet die verschijnt. Af en toe moet ik nog werken.
Maar zeker: ik heb al ongelooflijk fantastische mensen leren kennen door die houding.
En mijn bijdrage tot Twitter? Ik probeer regelmatig te helpen door te antwoorden op vragen, door te RT, en door actief te converseren.

3 opmerkingen:

  1. Zijn argument voor de downloadlimieten houdt volgens mij geen steek. Dat "Twitter-debat" was niet dé oorzaak dat Belgacom en Telenet hun limieten verhoogden. IIRC waren de persconferenties toen al vastgelegd, of werden ze aangekondigd tijdens het debat bij Peeters & Pichal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van Quickenborne gaf wel spijtig genoeg die indruk tijdens dat interview (als hij het zelf gelooft hebben we helemaal een probleem). Zou hij beseffen dat een klein politiekerke de koers van een groot bedrijf niet zomaar efkes zal wijzigen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk: "Twitter is all about the conversation".

    En voor mij ben je wel een celebrity hoor! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen