zaterdag 26 september 2009

Indien ik het 6de zintuig zou organiseren

Sorry, maar ik kijk elke week naar het 6de zintuig.

Enerzijds zegt mijn verstand dat indien het waar zou zijn, de wetenschap het al lang klaar en duidelijk had aanvaard.

Anderzijds is het soms creepy wat de kandidaten doen, maar zoals iemand op Twitter beweerde, misschien is het wel doorgestoken kaart van vtm. En dat idee maakt me dan weer razend, want dan creëert vtm een platform voor dodgy praktijken.
Afgelopen aflevering waarbij ze koninging Astrid moesten raden, leek trouwens te bewijzen dat er ergens een lek in de informatie was.

Dus, als ik het 6de zintuig zou organiseren:
  • dan zou de helft van de kandidaten fake helderzienden zijn, dat zijn mensen die er zelf niet ingeloven, maar wel hun best zullen doen om op alle proeven zo goed mogelijk resultaten behalen (ook voor deze suggestie: dank aan een Twitterati wiens naam ik niet meer terugvind)
  • dan zou er een proef zijn waarbij moeders aan baby's gekoppeld moeten worden, alleen, hun baby's zitten er niet bij
  • dan zou ik de kandidaten naar een plek brengen waar volstrekt niets gebeurd is, en vragen wat ze voelen bij de tragische gebeurtenis die hier heeft plaatsgevonden
En dan zouden we eens zien hoe geloofwaardig alles nog is.

3 opmerkingen:

  1. Geweldig idee! Ik vind het sterk dat je naar dit programma kijkt, zelf kan ik er geen seconde naar kijken. Omdat ik het belachelijk vind dat VTM zich hier mee inlaat, maar ook omdat ik niet overtuigd ben dat het mogelijk is. Maar naar uw programma zou ik wel kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk een plaats te vinden waar in de gehele historie niks gebeurd is denk ik. Dat alleen zal al een uitdaging zijn ;-)

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word 'bang' als ik zie hoeveel mensen de voor hun verstand onbegrijpbare en niet te vatten dingen meteen en zonder meer afdoen als 'in scène gezet' en 'bedrog' of nog erger, 'gekheid op een stokje'.

    Dat zegt meer over hen dan over die zogenaamde bedriegers en goedgelovigen.

    En voor alle duidelijkheid, dit schrijf ik niet omdat ik me persoonlijk aangesproken voel. Wees gerust, ik ben geen 'faker' die zelf zich met dergelijke spirituele zaken bezighoudt laat staan een medewerker van VTM of 't Zesde Zintuig.

    Ik erger me alleen te pletter aan vakjes-denken, vormen van bekrompenheid en die typisch strikt-wetenschappelijke houding van 'enkel dat wat we zien en bewezen werd door een beëdigd wetenschapper, geloven we'.

    Denken dat enkel dat wat je ziet en onomstotelijk bewezen hebt, getuigt van een enorme, maatschappelijke arrogantie. Het lijkt bij momenten op die andere houding 'er is enkel leven op onze planeet tot tegendeel bewezen'..

    Dit is geen persoonlijke reactie, maar een beetje tegengas op de toon en sfeer die steeds rond spirituele thema's wordt geschapen door de meerderheid, die vaak onwetend meehuilt met de wolven..

    Uiteraard, ieder z'n mening. En dat is maar goed ook.

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen