dinsdag 1 september 2009

Zou ik vegetariër worden?

@bnox wees op dit filmpje (niet voor gevoelige zielen). Dit geeft de kippenindustrie in al zijn glorie weer. Maar wat wil je als een braadkip kunt kopen voor 2,6 euro per kg.

En dat brengt me op een punt dat me al een paar weken bezighoudt: word ik vegetariër? Het zou bovendien nog goed zijn voor het milieu ook.

Het is begonnen met de documentaire reeks "de aarde vanuit de hemel", een absolute aanrader. Ook daar kwam de vleesindustrie niet al te best naar voor.

Schakelen we dan best massaal over naar vis? Liefst niet, want de oceanen geraken leeg. En vis kweken staat nog voor heel wat uitdagingen.

Dan maar totaal niets nada geen vlees meer?
Dat zie ik toch ook niet zo goed zitten. Ik verslind er geen kilo's van per maand, maar een lekker stukje kip, vis of vlees kan er bij mij altijd in.

Mijn conclusie: nog minder vlees / vis per maand en uitzoeken of bio-vlees betere omstandigheden voor het beest garandeert. Ze hoeven geen massage of relax-muziek te horen, maar respect voor het dier is een absolute must.

2 opmerkingen:

  1. Grondig mee eens. Maar 'full time' veggie worden vereist massa's wilskracht, toch voor wie graag een stukje vlees verzet. Een decennium geleden heb ik het geprobeerd; het resultaat was dat ik na een maand of 3 overal kippebouten en filet mignon zag vliegen, en zelfs voor een frikandel een moord zou gepleegd hebben. Nu eet ik 1, max. 2 keer per week vlees, en als het kan 'bio'. Alleen op restaurant is dat niet zo evident om vol te houden / te controleren.

    Muriel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens! Gedurende een paar weken twijfel ik of ik nu veggie zou worden of niet? Ik eet bijna geen vlees maar maar zo af en toe een stukje kip vind ik toch wel lekker. Soms ben ik een maand of drie veggie maar dan begin ik toch weer vlees te eten!

    Groetjes, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen