zaterdag 27 maart 2010

Besparingen...

Mijn reactie op volgende tweet van @hanshermans, RT by @vandenwijngaert:
Omega Pharma is overgeschakeld op Skoda als bedrijfswagen. "Hierdoor moesten we 10 tot 15 mensen niet ontslaan", zei Marc Coucke. Volgers?

Ik vind dit persoonlijk nogal raar/pervers:
  1. Zit je als bedrijf niet ernstig in moeilijkheden als er geen trade-off meer kan gemaakt worden tussen besparen op materiaal en de toegevoegde waarde van de mensen die je wil houden / het verlies aan toegevoegde waarde van de mensen die je wil ontslaan?
  2. Had je die materiele besparing niet kunnen uitvoeren, wie zou dan het werk gedaan hebben van die 10 tot 15 mensen?
  3. En stel dat die 10 tot 15 mensen eigenlijk nu al niets deden, of onder niveau presteerden, hoe zeker zijn ze dan van hun job?
  4. Als die trade-off dan toch zo makkelijk gemaakt kan worden, hoe veilig is de job van die 10 tot 15 mensen dan als er zich nieuwe besparingen aankondigen?
Versta me niet verkeerd: kiezen voor Skoda i.p.v. de gekendere Duitse broers zegt veel over de pragmatische houding van Omega Pharma, en dat vind ik knap, maar ik denk dat de keuze voor Skoda linken aan jobs kunnen behouden een ferme drogreden is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten