zondag 15 maart 2009

Girl Geeks in London


Zet 40 Belgische Girly Geekjes op de Eurostar trein naar London, geef hen een MobileVikings Sim kaart die mobiel internet met roaming toelaat en een speciale mobiele website waarop ze hun doen en laten kunnen posten. Overspoel hen tot slot met gratis bonnen en een goed voorbereid dagprogramma.

Resultaat: er wordt getwitterd en geflickrt dat het niet meer schoon is.

Ik was bij de gelukkige Girly Geekies, en ik teken onmiddellijk voor het volgende uitstapje. We zijn rotverwend geweest van het begin tot het einde. Dank u Fabienne van Eurostar, MobileVikings, @bnox en @cmaerten

Oh, en dank u Lage Pond. London Shopping is echt wel de moeite aan die wisselkoers. 

Trouwens, als je nog incentives zoekt voor je werknemers of klanten, dit uitstapje is absoluut een aanrader met toffe verrassingen, en vormt een aangename afwisseling op het in de touwen gaan hangen in de Ardennen of racen op het circuit van Zolder.

Maarre, meten is mijn stokpaardje en dan kom ik onmiddellijk tot de volgende vraag: hoe evalueer je nu zo'n actie

Verkoop is natuurlijk het enige dat telt op het einde van de rit, maar de relatie tussen #ggsl (dit is de Twitter tag voor die dag) en de verkopen in de komende weken/maanden is minder makkelijk te leggen.

Het is al niet altijd rechtlijnig te identificeren in de traditionelere media (ook al zijn er toch al een aantal uitgewerkte modellen). Voor het jongere medium “social media” is er nog minder houvast. 
  • Tel je het aantal extra links naar je site, en hou je bovendien rekening met die anchorteksten die de woorden vermelden waarop je wilt scoren in Google, en met de pagerank van de blog die linkt? 
  • Track je de online bezoekers die via die linken binnenkomen en eventueel converteren?
  • Tel je het aantal tweets, de exposure naar followers, de RT's en de @ replies? 
  • Tel je het aantal blogs en hoe je rekening met de invloed van de blog?
  • Bekijk je de stijging van het aantal foto's op Twitter met je merknaam in? Idem voor YouTube of andere video-sites.
  • Of hanteer je een formule voor de advertentiewaarde van de artikels in de traditionelere pers?
  • ...

Vermits er nog maar weinig warm water of buskruit te vinden is, zal je het voor het meten van social media echt wel moeten uitvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten